Glossary entry (derived from question below)
English term or phrase:
intrinsically pluripotent stem cells
Polish translation:
komórki pluripotencjalne z natury
Oct 4, 2009 14:45
14 yrs ago
3 viewers *
English term
intrinsically pluripotent stem cells
English to Polish
Medical
Biology (-tech,-chem,micro-)
stem cells
zastanawiam sie jak odniesc sie do "intrinsically", pluripotencjalny to mogacy sie rozwijac do wielu typow tkanek ale nigdzie sie nie spotkalam z dodatkowym okresleniem pluripotenjalnosci, oto zdanie:
Other subsets that are being utilized clinically abroad include CD44—, which can be coaxed into becoming neurons, including astroctyes and oligodentroctyes, and CD45—, which are deemed “intrinsically pluripotent,” meaning they can become many tissue types.
Other subsets that are being utilized clinically abroad include CD44—, which can be coaxed into becoming neurons, including astroctyes and oligodentroctyes, and CD45—, which are deemed “intrinsically pluripotent,” meaning they can become many tissue types.
Proposed translations
(Polish)
5 +1 | komórki pluripotencjalne z natury | OTMed (X) |
Proposed translations
+1
10 hrs
Selected
komórki pluripotencjalne z natury
albo np. k.p. ze swej natury pluripotencjalne
Dodatkowe krótkie wyjaśnienie, ponieważ widzę że poprzednik podał garść przypadkowych możliwości, które dodatkowo okrasił błędnym opisem. Uporządkujmy:
1. Komórki posiadające antygen CD45 izoluje się od dorosłych osób (z krwi pępowinowej i szpiku), jednak mogą się różnicować w linie komórkowe niemal dowolnych tkanek (pochodzących z jednego z 3 listków zarodkowych), a zatem są pluripotentne/cjalne i jest to ich charakterystyczna właściwość, cecha. Inaczej mówiąc są ze swej natury pluripotencjalne.
2. Istnieje zasadnicza różnica między kom. pluri- i multipotencjalnymi w zależności od liczby podziałów od etapu totipotencjalnej zygoty i blastocysty; pierwsze mogą się różnicować w linie komórkowe każdego z 3 listków zarodkowych, natomiast drugie już "tylko” w komórki tylko 1 listka.
3. W warunkach fizjologicznych istnieją pluripotencjalne komórki macierzyste niezarodkowe (np. właśnie CD45, komórki macierzyste/pnia w szpiku czyli komórki hematopoetyczne pnia/CFUs) albo komórki macierzyste zarodkowe (embrionalne). Co ciekawe, ponieważ w jądrze komórkowym znajduje się całość materiału genetycznego, okazuje się że można pobudzać komórki somatyczne i uzyskiwać kom. pluripotencjalne.
--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2009-10-05 18:01:45 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------
Nie, to nie pytanie ani nie Ty wywołałaś burzę. Absolutnie się nie zniechęcaj i korzystaj z ProZ.com jeśli tylko będziesz miała potrzebę i ochotę.
Dodatkowe krótkie wyjaśnienie, ponieważ widzę że poprzednik podał garść przypadkowych możliwości, które dodatkowo okrasił błędnym opisem. Uporządkujmy:
1. Komórki posiadające antygen CD45 izoluje się od dorosłych osób (z krwi pępowinowej i szpiku), jednak mogą się różnicować w linie komórkowe niemal dowolnych tkanek (pochodzących z jednego z 3 listków zarodkowych), a zatem są pluripotentne/cjalne i jest to ich charakterystyczna właściwość, cecha. Inaczej mówiąc są ze swej natury pluripotencjalne.
2. Istnieje zasadnicza różnica między kom. pluri- i multipotencjalnymi w zależności od liczby podziałów od etapu totipotencjalnej zygoty i blastocysty; pierwsze mogą się różnicować w linie komórkowe każdego z 3 listków zarodkowych, natomiast drugie już "tylko” w komórki tylko 1 listka.
3. W warunkach fizjologicznych istnieją pluripotencjalne komórki macierzyste niezarodkowe (np. właśnie CD45, komórki macierzyste/pnia w szpiku czyli komórki hematopoetyczne pnia/CFUs) albo komórki macierzyste zarodkowe (embrionalne). Co ciekawe, ponieważ w jądrze komórkowym znajduje się całość materiału genetycznego, okazuje się że można pobudzać komórki somatyczne i uzyskiwać kom. pluripotencjalne.
--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2009-10-05 18:01:45 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------
Nie, to nie pytanie ani nie Ty wywołałaś burzę. Absolutnie się nie zniechęcaj i korzystaj z ProZ.com jeśli tylko będziesz miała potrzebę i ochotę.
Peer comment(s):
agree |
M.A.B.
: Tym się różni odpowiedź kogoś, kto ma WIEDZĘ, od guglowej zgaduj-zgaduli.
5 hrs
|
4 KudoZ points awarded for this answer.
Comment: "dziekuje bardzo... widze ze wywolalam burze swoim pytaniem..."
Discussion
Powody mojego negatywnego komentarza są w nim wymienione. Jeżeli nie widzisz, co tam jest napisane, to już nie mój problem.
BTW: Kali dać disagree - dobrze, bo merytoryczne. Kalemu dać disagree - oj bardzo źle, bo niemerytoryczne i tendecyjne.
No to skonfrontujmy:
Pyt:zastanawiam sie jak odniesc sie do "intrinsically"
Odp:intrinsically pluripotent stem cells = pluripotent stem cells
Czyli nie odnieść się wcale należy.
Ale za chwilę mamy oto
- samoistnie pluripotencjalne/pluripotentne/multipotencjalne/multipotentne komórki macierzyste
- komórki macierzyste z wrodzoną pluripotencjalnością/pluripotencją/multipotencjalnością/multipotencją
No to jak w końcu odnieść się do "intrinsically"? I jak jest po polsku "pluripotent"? Bo ja tu widzę wyliczankę odpowiednio 2 i 4 nierównoważnych propozycji - najwyraźniej odpowiadający po prostu NIE WIE, tylko zgaduje i wypisuje "co się nawinie". A wszystko to ze stopniem pewności "4".